Disciplina versus autonomie in parenting 

Pentru multi parinti, una dintre marile provocari in relatia cu copiii lor este disciplina – iar aceasta este si una dintre intrebarile frecvente pe care le primim. In primul rand, este important sa clarificam si ce inseamna aceasta disciplina. Pentru ca fiecare parinte are o perspectiva diferita asupra acestui lucru, care variaza de la ”sa fie ascultator”, la ”sa fie linistit”, sau ”sa isi respecte programul si sa isi stie responsabilitatile”.

Pe de alta parte, nevoia de disciplina poate intra de multe ori in conflict cu nevoia de autonomie a copilului. Da, ne dorim ca ei sa asculte de ceea ce le spunem noi, parintii. Dar ne dorim sa faca ceea ce li se spune in orice situatie? Probabil ca aici raspunsul este negativ. Pentru ca, in realitate, ne dorim ca fiul sau fiica noastra sa poata evalua daca ceea ce i se spune sau cere este in ordine. Pe scurt, ne dorim sa poata lua deciziile potrivite pentru el/ea.

In al doilea rand, este important sa ne dam seama si care sunt motivele pentru care asteptam anumite comportamente din partea lor – iar acesta este un subiect delicat, pentru ca este punctul in care se intersecteaza doua zone: ce ne-am fi dorit pentru noi insine in copilarie (sau ceea ce am avut nevoie in copilarie) si ceea ce isi doresc in realitate copiii nostri (sau inclinatiile pe care le au).

Este adevarat ca putem modela valorile si principiile pe care le au copiii nostri, ca le putem transmite rutine care sa ii ajute sa isi duca responsabilitatile la bun sfarsit. In acelasi timp, este benefic pentru acestia, ca viitorii adulti, sa aiba ocazia de a face alegeri (la inceput mai mici, apoi, in timp, mai mari) pentru ei insisi. Daca noi, parintii, luam toate deciziile in locul lor, le rapim posibilitatea de a intelege ca sunt autonomi si ca bunastarea lor depinde, in cea mai mare parte, doar de ei insisi.

Daca iti doresti sa afli mai multe despre disciplina, autonomie si relatia cu copilul tau, te invitam sa ne scrii la contact@cepsi.ro.

Distribuie acest articol:



Autor: