Cum oferim feedback constructiv? 

Chiar daca se vorbeste despre feedback in special in situatii profesionale, oferirea sa corecta ne ajuta inclusiv in viata personala. El este despre a comunica asteptari, sugestii sau probleme intr-un mod care sa fie intr-adevar util, obiectiv si actionabil. Cand feedback-ul oferit nu intruneste aceste trasaturi, pot lua nastere conflicte sau tensiuni.

De aceea, este bine sa ne reamintim ca nu oferim feedback doar atunci cand cineva greseste sau doar in situatii speciale, ci ar trebui sa fie un proces in continua desfasurare, pentru a-I ajuta pe cei din jur (angajati sau apropiati) sa stie ce rezultate au actiunile lor, dar si ce asteptari exista in general cu privire la acestea. Da, este adevarat ca suntem mai tentati sa spunem ceea ce ne deranjeaza decat ceea ce apreciem, pentru ca presiunea pe care o resimtim difera. Ce putem insa face este sa facem din oferirea de feedback (fie el constructiv sau pozitiv) un obicei.

Ce ar trebui sa tii minte atunci cand oferi feedback? 

  • Adu in discutie un comportament, nu persoana, avand grija ca ceea ce spui sa nu sune a ”critica”

De exemplu, in loc sa ii spui cuiva ”Ai fost agresiv cand ti-ai prezentat punctul de vedere”, poti incerca sa spui ”Intreb pentru ca mi s-a paurt ca…. si ma intrebam ce s-a intamplat”

  • Unele lucruri care ne deranjeaza la cei din jur sunt mai legate de noi insine decat de ceilalti

In spatele unui comportament aparent deranjant se pot ascunde lucruri care tin de relatia cu noi insine. De exemplu, daca suntem iritati de faptul ca un coleg este foarte prietenos sau volubil, este posibil ca acest comportament sa trezeasca fie o oarecare nesiguranta, fie sa ne ameninte limitele.

  • Complimentele nu sunt suficiente pentru a impacheta un feedback negativ

Chiar daca incerci sa iti formulezi intr-un fel diplomat sugestiile, e important ca mesajul sa fie in continuare clar si usor de inteles pentru cel caruia ii este adresat. Asadar, nu il lasa sa se piarda intre prea multe complimente sau observatii vagi – cel mai probabil, interlocutorul nu il va identifica.

  • Feedback-ul este si despre dialog, nu e doar un monolog

De aceea, da-I celuilalt ocazia de a raspunde, lasa-l sa isi exprime punctul de vedere. In acest fel, te asiguri ca intelegi situatia de ansamblu si ii faci pe celalalt sa se simta ascultat si respectat.

  • Nu lasa sa treaca prea mult timp de la momentul despre care simti nevoia sa discuti

Ca sa evitam ca micile conflicte sau nemultumiri sa se acumuleze, este bine ca ele sa fie adresate cat mai aproape de momentul in care s-au intamplat. In acest fel, ne asiguram ca amintirea lor este inca suficient de vie pentru a le discuta eficient si detaliat.

Distribuie acest articol:



Autor: